Article
Petrin uratarina - Oppimisen kannalta on tärkeää olla utelias
22.1.2024
Visma Life
Article
Petrin uratarina - Oppimisen kannalta on tärkeää olla utelias
Visma Life
22.1.2024
Petrin uratarina - Oppimisen kannalta on tärkeää olla utelias
Visma Life
1.22.2024
Article
Petrin uratarina - Oppimisen kannalta on tärkeää olla utelias
Visma Life
1.22.2024
Article
Petrin uratarina - Oppimisen kannalta on tärkeää olla utelias
Visma Life
January 22, 2024
Pitkään myyntitehtävissä toiminut Harjula on nähnyt Hausvise-isännöintijärjestelmän kehityksen siitä lähtien, kun hän aloitti Festumilla ja tuote tuotiin markkinoille. Hän on tarkasti selvillä tuotteen kokonaisprosessista, minkä ansiosta hän on voinut esittää oikeita kysymyksiä Hausvisen elinkaaren eri vaiheissa.
"On tärkeää ymmärtää tuotteen tekniset ulottuvuudet, kuinka tuotteen ohjelmistoa rakennetaan, mitä asiakkaat tuotteella tekevät ja mitkä ovat haasteet sen käytössä. Asioita ei pidä katsoa vain teknisesti tai markkinoinnillisesti, vaan kokonaisnäkökulmasta. Jokaisella on vaikutus lopputulokseen."
Hausvisen kehitykseen on hänen mukaansa vaikuttanut merkittävästi se, että myyjät, asiantuntijat ja ohjelmistokehittäjät ovat alusta lähtien keskustelleet tiiviisti keskenään.
"Tein Hausvisen kanssa ensin paljon uusmyyntiä. Jotta tuotteesta saatiin enemmän asiakkaiden näköinen, oli selvää, että osallistuisin myös kehitystyöhön."
Kun tuote alkoi olla valmiimpi, se edellytti puolestaan uusien näkökulmien löytämistä myös omaan työhön.
"Siinä vaiheessa piti alkaa miettiä myynnin lisäksi yhä enemmän myös sitä, miten pitää huolta olemassa olevista asiakkaista. Siitä seuraava askel on ollut Hausvisen optimointi, jotta se on teknisesti ajan tasalla."
Muutosten keskellä avoimuuden merkitys korostuu
Visma Siriuksen ja Festumin kauppojen myötä keväällä 2022 Harjulankin työnantaja vaihtui.
"Alussa totta kai mietitytti, kuinka paljon oma arki yrityskauppojen takia tulee muuttumaan. Minulle tuli kuitenkin nopeasti luottavainen olo, ja muutos uuteen organisaatioon ja kulttuuriin on mennyt enemmän kuin hyvin."
Harjula muistaa vieläkin ensimmäisen tapaamisen myyntitiimin kanssa.
"Kaikki meni todella hienosti. Meille ei myöskään tullut mitään kilpailua siitä, kummalla yrityksellä on ollut paremmat tavat tehdä, vaan aloimme yhdessä löytää parhaita tekemisen tapoja."
Muutosvaiheen yli auttoivat Harjulan mukaan avoimuus sekä tieto siitä, kuka vastaa mistäkin ja mitä ollaan tekemässä.
"Minultakin kysyttiin monelta taholta, mitä haluan tehdä. Kukaan Visma Siriuksella ei sanellut, että nyt teet näin."
Kun Visma Siriuksella havaittiin tarve osaajalle, joka vastaisi tuotelinjojen kumppanuuksista, Harjula päätti ottaa haasteen vastaan.
"Työnnän nokkani luontaisesta mielenkiinnosta moneen paikkaan. Tykkään siitä, että saan olla kaikessa mukana ja olen iloinen siitä, että sellainen on mahdollista myös tässä roolissa Visma Siriuksella."
Harjulalle hyvää mieltä työpäiviin tuottavat erityisesti hetket, kun on onnistunut ratkaisemaan jonkin tärkeän ongelman ja vietyä asioita eteenpäin. Vuosien varrella näitä hetkiä on riittänyt.
Positioiden annettava elää
Mikä Harjulan kokemuksen mukaan varmistaa ammatillisen kehittymisen parhaiten?
"On tärkeää huolehtia ensinnäkin siitä, että työntekijät pääsevät kokeilemaan uutta. Siksi positioiden on annettava elää. Jos huomataan, että joku saa vaikka valtavasti positiivista aikaan, silloin pitää kysyä, mikä häntä kiinnostaisi ja ottaa mukaan eri projekteihin. Ainahan ei tarvitse ylentää, vaan kyse voi olla pienestäkin muutoksesta."
Kaikki eivät välttämättä aina edes tiedä, mitä tarvitsevat, Harjula pohtii. Hän huomauttaa, että ihminen tulee myös helposti sokeaksi omalle tekemiselleen.
"On tärkeää, että esihenkilön kanssa voi puhua sekä positiivisista että negatiivisista asioista ja että niihin myös reagoidaan. Toisaalta on tärkeää osata itsekin keskustella ja perustella. Esimiehen on vastaavasti osattava kuunnella ja sanoa, mikä idea toimii, mikä ei."
Tällä on merkitystä myös siihen, pääseekö yritys tavoitteisiinsa.
"Se juuri Vismalla on hoidettu hyvin: Täällä kysellään, tietävätkö työntekijät esimerkiksi sen, mikä on yrityksen visio, ja sitä pääsee myös arvioimaan. Näin saadaan paremmin kiinni, mistä mahdolliset ongelmat johtuvat. Yhteisiin tavoitteisiin pääseminen ja se, miten kukin itse kokee oman roolinsa, voi joskus olla eri asia."
Oppimisen kannalta on Harjulan mukaan tärkeää olla utelias, vaikka välillä on tunne, ettei osaa mitään.
"Kukaan ei tiedä kaikkea, eikä minunkaan tarvitse tietää kaikkea. Välillä toki tuskastuttaa, kun haluaisi tehdä enemmän, mutta pitää myös malttaa prosessoida asioita rauhassa ja ymmärtää, että ne eivät tapahdu heti."
Harjula on iloinen siitä, että on päässyt kokeilemaan osaamistaan uransa varrella monessa.
"Tämä on maailma, joka ei pysy paikallaan. Toimiala, lainsäädäntö ja teknologia – ne kaikki elävät, mutta ihmiset pysyvät. Näiden yhdistäminen ja kehittäminen on ollut minusta mukavaa. Olen nyt tosi tyytyväinen."