Article
Miksi data ja automaatio kuuluvat suomalaisyritysten kulmahuoneeseen - ja koko organisaatioon?
29.9.2024
Teknologia, Työelämä & johtajuus
Article
Miksi data ja automaatio kuuluvat suomalaisyritysten kulmahuoneeseen - ja koko organisaatioon?
Teknologia, Työelämä & johtajuus
29.9.2024
Miksi data ja automaatio kuuluvat suomalaisyritysten kulmahuoneeseen - ja koko organisaatioon?
Teknologia, Työelämä & johtajuus
9.29.2024
Article
Miksi data ja automaatio kuuluvat suomalaisyritysten kulmahuoneeseen - ja koko organisaatioon?
Teknologia, Työelämä & johtajuus
9.29.2024
Article
Miksi data ja automaatio kuuluvat suomalaisyritysten kulmahuoneeseen - ja koko organisaatioon?
Teknologia, Työelämä & johtajuus
September 29, 2024
Suomalaisjohtajien on ymmärrettävä datan ja automaation merkitys liiketoimintaan
Data ja automaatio luovat oikein hyödynnettyinä merkittäviä kasvun edellytyksiä. Tähän uskoo muun muassa nykyinen hallitus: hallitusohjelma käynnistää datatalouden kasvuohjelman, jolla pyritään vahvistamaan julkishallinnon digitalisaation lisäksi yritysten valmiuksia liiketoiminnan sekä tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. Business Finlandin Data Economy -ohjelman johtaja Kari Klossner blogissaan puolestaan ennustaa, että datan jakamista hyödyntävät yritykset tulevat jatkossa korvaamaan markkinoilla ne, jotka eivät dataa hyödynnä.
Digitalisaation eturintamassa olevat yritykset näkevät datan ja automaation strategisina resursseina, jotka nopeuttavat liiketoiminnan päätöksentekoa ja tarkkuutta sekä auttavat tuottamaan kilpailuetua. Automatisoimalla toistuvia rutiineja asiantuntijat vapautuvat myös keskittymään merkityksellisempään ja arvoa tuottavaan työhön.
Suomalaisyritysten johtajien on viimeistään nyt ymmärrettävä, että data ja automaatio eivät ole vain tukitoimintoja vaan kriittisiä tekijöitä, jotka määrittelevät yrityksen menestyksen.
Data tuottaa arvoa liiketoiminnalle - mutta vain analysoituna
Tekoäly, koneoppiminen ja automaatio muuttavat jatkuvasti tapaamme työskennellä. Teknologioiden tarjoama potentiaali on valtava. Teknologian voiman keskiössä on yksi kriittinen elementti: data. “Data tulisi ymmärtää vaihdannan välineenä, tuotteena, mahdollisuutena tuottaa kansainvälisille markkinoille nopeasti skaalautuvaa uutta arvoa”, kuvailee Kari Klossner blogissaan.
Visma Amplion Senior Data Engineer Sauli Karhu kuvaa, mitä data on ja mihin sitä tarvitaan tarvitaan - ja miksi se ei kuitenkaan yksin riitä:
"Data käsitteenä viittaa raakaan ja puolivalmiiseen informaatioon. Jokainen palveluita tai tuotteita tarjoava yritys kerää asiakkaistaan esimerkiksi ostotietoja, kuten tuotteiden nimiä, määriä ja hintoja – tämä kaikki on dataa. Analysoimatta ja hyödyntämättä sitä, se on kuitenkin arvotonta.
Organisaatioiden kyky kerätä, analysoida ja hyödyntää dataa paremmin kohdennettujen tuotteiden ja palveluiden kehittämiseksi onkin avainasemassa kilpailukyvyn kannalta. Se antaa syvällistä ymmärrystä asiakkaista, heidän tarpeistaan ja ostokäyttäytymisestä. Sen avulla voidaan tehdä parempia päätöksiä, automatisoida prosesseja ja ennakoida tulevia tarpeita."
Data kuuluu jokaisen työpöydälle
Yritykset, jotka hyödyntävät tehokkaasti sekä dataa että automaatiota, saavuttavat etulyöntiaseman kilpailijoistaan. Automaatio mahdollistaa monimutkaisten tehtävien suorittamisen nopeasti ja tarkasti, kooten ja käsitellen dataa eri lähteistä.
Vaikka automaatio tehostaa tietojen käsittelyä ja parantaa tietojen saatavuutta, se ei yksinään riitä varmistamaan tiedon laadukkuutta tai eheyttä. Sauli Karhu kuvaa seuraavasti:
"Älykkäinkään järjestelmä ei kykene esimerkiksi poimimaan tietoa järjestelmän ulkopuolelta, vaan siihen tarvitaan asiantuntijan apua. Datasta huolehtiminen ei ole yksin järjestelmien tehtävä, vaan se on jokaisen työntekijän vastuulla."
Yrityksen kulttuuri on ratkaisevassa asemassa datan laadun ja eheyden ylläpitämisessä. Kun kaikki työntekijät sitoutuvat yhteisiin toimintamalleihin ja prosesseihin tiedon päivittämisessä ja käsittelyssä, organisaation kyky ennakoida ja sopeutua muuttuviin tilanteisiin paranee merkittävästi. Tämä yhteinen sitoutuminen lisää myös organisaation resilienssiä, eli kykyä vastata nopeasti ja joustavasti ulkoisiin haasteisiin.
Myös yhteistyökumppanien merkitys korostuu datan ja automaation kasvaessa: usein kaikkea ei kannatakaan tehdä itse, vaan taloudellisempaa on muodostaa ekosysteemejä luotettavien kumppanien kanssa.
[1] Sitran muistion lähde: https://www.sitra.fi/julkaisut/suomen-talouden-haaste-numeroiden-valossa/