Article

Katjan uratarina - asiakastuesta koulutustiimiin

Miten tehtävien ja tiimin vaihto yrityksen sisällä onnistuu mahdollisimman jouhevasti? Mitä keinoja työnantajalla on mahdollistaa kehittyminen ja liikkuminen yrityksen sisällä? Lue, miten työnantajan tuella on löytynyt omalle persoonalle sopiva rooli.

Article

Katjan uratarina - asiakastuesta koulutustiimiin

Miten tehtävien ja tiimin vaihto yrityksen sisällä onnistuu mahdollisimman jouhevasti? Mitä keinoja työnantajalla on mahdollistaa kehittyminen ja liikkuminen yrityksen sisällä? Lue, miten työnantajan tuella on löytynyt omalle persoonalle sopiva rooli.

Article

Katjan uratarina - asiakastuesta koulutustiimiin

Miten tehtävien ja tiimin vaihto yrityksen sisällä onnistuu mahdollisimman jouhevasti? Mitä keinoja työnantajalla on mahdollistaa kehittyminen ja liikkuminen yrityksen sisällä? Lue, miten työnantajan tuella on löytynyt omalle persoonalle sopiva rooli.

Visma Life

Article

Katjan uratarina - asiakastuesta koulutustiimiin

Miten tehtävien ja tiimin vaihto yrityksen sisällä onnistuu mahdollisimman jouhevasti? Mitä keinoja työnantajalla on mahdollistaa kehittyminen ja liikkuminen yrityksen sisällä? Lue, miten työnantajan tuella on löytynyt omalle persoonalle sopiva rooli.

Visma Life

Juttelimme aiheesta Visma Siriuksen Katja Lehtosen kanssa, joka on hiljattain siirtynyt yrityksen sisällä asiakastuesta koulutustiimiin.

Tampuuri-koulutuksia Visma Siriuksen asiakkaille järjestävä Katja Lehtonen on ehtinyt olla monessa mukana.

"Olen aiemmin opiskellut kaupallista alaa, ja ollut aina hieman salaa kiinnostunut IT-alasta, mutta työskentelin kuitenkin pitkään kiinteistöpalvelualalla erilaisissa tehtävissä. Koronavuoden aikana alkoi kypsyä ajatus kokeilla jotain uutta. Huomasin, että Vismalla oli asiakastuessa työpaikka auki ja pääsin sinne sitten hommiin", Lehtonen kertoo.

Asiakastuessa hän ehti olla vuoden verran. Nyt Lehtosen tontilla ovat koulutukset, joita on useampi tunti viikossa.

"Asiakkaiden koulutustarpeet ovat meillä aika erilaisia. Jotkut ostavat valmiita koulutuspaketteja ja osa työajastani menee myös käyttöönottokoulutuksiin", Lehtonen avaa. "Etäkoulutuksiakin on tarjolla, ja ne ovat hyviä etenkin silloin, kun koulutus tarvitaan nopeasti. Vaativat konsultoinnit vedetään kuitenkin usein asiakkaalla vierihoitona, sillä ne saattavat olla etänä raskaita."

Asiantuntijankaan ei tarvitse tietää kaikkia vastauksia

Hyppy vanhasta työstä uuteen toi mukanaan paljon uutta. Suurin haaste on Lehtosen mukaan ollut siirtymä asiantuntijarooliin.

"Olin aiemmin asiakastuessa tottunut kysymään tarvittaessa muilta neuvoa, mutta nyt olinkin itse roolissa, jossa neuvoa kysyttiinkin minulta. Kesti aikansa ymmärtää, että uutta opittavaa on koko ajan ja vaikka aina ei tiedä vastauksia, se ei syö omaa asiantuntijuutta", Lehtonen toteaa.

Lehtonen kiittelee tiimiään siitä, ettei kukaan luonut muutosvaiheessa paineita ja hänellä oli koko ajan esihenkilön tuki.

"Voin puhua työkavereiden kanssa oman asiantuntijuuden kehittymisestä ja sparrailla sellaisistakin aiheista, jotka eivät välttämättä liity eksaktiin ongelmaan. Meillä on sellainen henki, että emme ole siiloissa, vaan koko yritys on minun tiimiäni. Saan edelleen käydä vanhassa tiimissäni virtuaalikahveilla ja välillä tuuraamassakin", Lehtonen iloitsee.

Boostia tekemiseen on tuonut myös Visman mentoriohjelma, jossa Lehtonen on päässyt käyttämään vahvuuksiaan ohjaajan roolissa jo kahden vuoden ajan.

Sitä saadaan, mitä mitataan

Lehtonen kertoo oppineensa Tampuurista enemmän kouluttajana kuin mitä olisi oppinut itse opiskelemalla. Hänestä on tärkeää, että työntekijöille annetaan työpaikalla aikaa opiskella ja osaamisen kehittäminen kirjataan tavoitteisiin.

"Sitä saadaan, mitä mitataan. Jos tavoitteissa lukee vain tuloksen tekeminen, sitten saadaan kyllä tulosta, mutta joudutaan ehkä tilanteeseen, jossa henkilöstön osaaminen ei ole kehittynyt", Lehtonen toteaa.

Vismalla osaamisen kehittämistä kirjataan myös henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Jos haluaa edetä esimerkiksi tuoteomistajaksi, silloin mietitään urapolkukeskusteluissa, mitä sitä varten pitää osata ja missä osaaminen hankitaan.

"Jos haluaa kehittyä, ei kannata jäädä odottamaan mahdollisuuksia, vaan se pitää aina sanoa ääneen ja mieluusti omalle esihenkilölle sekä HR:lle. Jos ei taas ole varma siitä, mitä haluaa tehdä, siitä on hyvä keskustella työnantajan kanssa, jotta uusi polku löytyy", Lehtonen neuvoo.

Lehtosen mielestä on hyvä tiedostaa, että jokainen tiimi tarvitsee aina myös varmoja tekijöitä.

"Jos joku on jonkun tietyn alueen asiantuntija, silloin siihen pitää antaa syventyä rauhassa. On tärkeää, että saa myös jatkaa samaa hommaa ellei itse koe halukkuutta edetä tai tehdä jotain muuta."

IT-alalla tarjolla paljon erilaisia tehtäviä

Lehtonen kertoo olevansa tyytyväinen siihen, että on päässyt tekemään Visma Siriuksella uusia asioita ja löytänyt omalle persoonalleen sopivan roolin.

"Kouluttajan roolissa pääsen tekemään monipuolisesti eri asioita ja mukaan eri tiimeihin. Voin milloin tahansa mennä tutkimaan vaikka tuotekehityksen demoa tai syventyä johonkin tiettyyn asiaan ja tehdä siitä uusia koulutusmateriaaleja."

Lehtonen opiskelee parhaillaan töiden ohessa ammattikorkeakoulussa IT-tradenomiksi ja aloittaa syksyllä ylemmän ammattikorkeakoulun liittyen ohjelmistoliiketoiminnan kehittämiseen.

"Opiskelu auttaa suoriutumaan töissä paremmin. Koulussa meille on esimerkiksi opetettu koodaamista ja koodilogiikan tuntemus auttaa myös ohjelmistojen kouluttamisessa. Opiskeluun suhtaudutaan Vismalla hyvin joustavasti", Lehtonen kertoo.

IT-alaa pohtivia hän kannustaa kyseenalaistamaan perinteiset mielikuvat.

"Ala ei ole ollenkaan niin tekninen kuin miten se yleensä nähdään. Tarjolla on paljon erilaisia rooleja, eivätkä urapolut ole kaikilla samanlaisia. Voi hyvin kasvattaa vaikkapa asiakasosaamista ja siirtyä siitä taas eteenpäin. Kannattaa lähteä rohkeasti liikkeelle."


Sinua voisi kiinnostaa myös