Mobiililompakot ja mobiilimaksusovellukset ovat kasvattaneet suosiota verkkokaupankäynnissä verkkopankkimaksujen kustannuksella kahden viime vuoden aikana. Palvelut digitalisoituvat nyt vauhdilla, mutta se ei käänny euroiksi samaa tahtia. Verkkomaksupalveluja tarjoavan Visma Payn data kertoo suuresta muutoksesta.
Mobiililompakkojen osuus verkkokauppojen maksutavoissa on moninkertaistunut vuodesta 2018. Tuolloin maksutavan valitsi 1,93 prosenttia asiakkaista, kun vuonna 2020 niiden osuus oli kuusinkertaistunut 12,5 prosenttiin. Samaan aikaan verkkopankkien osuus maksutavoissa on laskenut 75,5 prosentista 64,5 prosenttiin.
Pelkkien korttimaksujen määrä on pysynyt tasaisesti noin viidesosassa koko vertailujakson ajan. Tosiasiassa korttimaksujen määrä on kasvanut mobiililompakoiden suosion kasvaessa, sillä niissä käytetään usein maksuvälineenä korttia.
Palveluiden digitalisoituminen on ollut nopeaa, pakostakin.
”Huhtikuu 2020 oli meille ennätyskuukausi, kasvua oli 360 % kuukausittaisessa asiakkaiden sisäänottomäärässä. Siitä käynnistyi pikavauhtia edennyt trendi, joka ohjaa kauppiaita kivijalasta verkkoon”, Visma Payn tuotejohtaja Markus Salminen kertoo.
Kun digitaalisten kauppapaikkojen asiakasmäärä on kasvanut, myös maksuvolyymi on noussut. Samalla kuitenkin keskimääräinen maksuvolyymi per kauppias on laskenut. Myös tätä muutosta selittää korona, sillä tietyt toimialat, kuten matkailu ja kulttuuri, ovat kärsineet koronan vaikutuksista selvästi.
”Maksuvolyymin keskimääräisestä laskusta voidaan vetää johtopäätös, että osa kauppiaista ei ole onnistunut houkuttelemaan koko asiakasvirtaansa verkon puolelle. Parhaiten ovat onnistuneet ne toimialat jotka ovat jo pidempään toimineet digitaalisissa maksukanavissa”, Salminen valottaa tilannetta datan takaa.
Eri maksutapojen keskiostoksien suuruus jakautui vuonna 2020 melko tasaisesti korttien (66,11 €), mobiililompakoiden (44,41 €) ja verkkopankkien (63,75 €) kesken. Sen sijaan lasku valitaan maksuvaihtoehdoksi huomattavasti suuremmissa ostoksissa. Keskiostos laskulla maksettaessa oli viime vuonna 112,55 euroa. Suurin kasvu keskiostoksissa oli maksukorteilla: vuodesta 2018 noin 20 prosenttia (2018: 54,56 €).
Yhä useampi yrittäjä ja yritys on valinnut Visma Payn maksupalveluksi. Viime vuonna yrityksen liikevaihto kasvoi yli 50 prosenttia.
”Erilaisten palveluiden, kuten ajanvarausohjelmien ja valmisverkkokauppapalustojen helppo saatavuus mahdollistaa pienellekin liiketoiminnalle tuotteiden ja palveluiden myynnin, markkinoinnin ja laskuttamisen verkossa”, Salminen sanoo.
Tutustu Visma Pay -verkkomaksuratkaisuihin täällä.
Lisätietoja:
Markus Salminen, Visma Pay -tuotejohtaja, Paybyway Oy, +358 400 547 919
Visma Pay
Visma Pay on Visma konserniin kuuluvan Paybyway Oy:n tarjoama verkkomaksupalvelu. Vuonna 2012 perustetun Paybywayn verkkomaksupalvelun tuotenimi vaihtui yritysoston myötä Visma Payksi vuoden 2020 lopulla. Visma Pay mahdollistaa helpon ja turvallisen (PCI-DSS) maksuprosessin millä tahansa laitteella. Kauppiasta tukeva palveluvalikoima on laaja. Siihen sisältyy esimerkiksi kehittynyt palautusten hallinta, monikauppiasympäristö, maksukorttien tallennus ja kirjanpidon automatisointi.