Visma toimittaa Meitalle ja Provincialle henkilöstöhallinnon järjestelmäkokonaisuuden aina toteutuksesta jatkuvaan tukeen ja kehittämiseen. Palvelukeskusten asiakkaita ovat hyvinvointialueet, kaupungit ja kunnat.
Meitan toimitusjohtaja Salli Kortelainen kertoo ostajien hakeneen strategista kumppania, joka pystyy auttamaan yhtenäisten tuotantojärjestelmien ja toimintamallien toteuttamisessa sekä siirtämään tuotannon onnistuneesti pilvipalveluksi.
”Odotamme vahvaa kumppanuusmallia, joka perustuu jatkuvaan vuoropuheluun, kuunteluun ja rehellisyyteen esimerkiksi kyvykkyyksien suhteen. Visma on kokemuksemme mukaan avoin ja välitön. Yhteistyössämme emme ole havainneet taipumusta optimoida yksittäisiä tilanteita vain toisen osapuolen eduksi”, Kortelainen kertoo.
”Yhteistyö on merkittävä asia meille. Se on valtava tunnustus palvelukyvyllemme, ratkaisuillemme ja tavallemme toimia. Onnistumisen takana on osaava tiimi, joka koostuu erittäin kokeneista palkanlaskennan ja järjestelmäteknologian asiantuntijoista. Mukana on osaajia, joilla on alalta jopa 30 vuoden kokemus”, kertoo Visma Public Oy:n toimitusjohtaja Juha Mäntylä.
Hyötyjä hakemassa – automaatio tuo säästöjä julkiseen talouteen
Provincian toimitusjohtaja Anna-Kaisa Packalénin mukaan hankkeen keskeinen tavoite on mahdollisimman pitkälle automatisoitu ja sujuva palkanlaskennan prosessi. Kymmenien tuhansien ihmisten palkkojen maksun on tapahduttava luotettavasti ajallaan. Käsityöstä ja virheistä halutaan hyvinvointialueilla, kaupungeissa ja kunnissa päästä eroon.
Automatisoitu prosessi tarkoittaa myös taloudellista hyötyä. Siis julkisen talouden säästöä.
”Haemme samanaikaisesti tehoa ja laatua. Haluamme, että asiakkaamme pystyvät välttämään manuaalista työtä, ja että virhemarginaalit pienenevät toimivan automatisoidun prosessin myötä”, Packalén sanoo.
Onnistumisen takaamiseksi Visman asiakastiimi tuodaan hankkeeseen mukaan jo aikaisessa vaiheessa. Työtä rytmitetään jouhevalla ohjausryhmätoiminnalla, jatkuvassa vuoropuhelussa kumppanien kesken.
Modernissa IT-kumppanuussuhteessa asiakasorganisaatiot arvostavat teknologista kompetenssia, mutta edellyttävät samalla ihmisläheistä toimintatapaa. Ohjelmistokumppanin on kyettävä reagoimaan asiakkaan muuttuviin tilanteisiin tarvittaessa nopeastikin.
Packalén korostaa palvelukeskusten osaamisen olevan avainasemassa julkisen sektorin ohjelmistopalveluiden onnistumisessa.
”Asiakkaat ovat kovin erilaisia”, hän toteaa. ”Suuren kaupungin ratkaisu ei välttämättä sovi pienelle kunnalle. Pelissä ovat veronmaksajien rahat, joita tulee käyttää järkevästi. Kumppanin on ymmärrettävä asiakkaan tarpeet.”
Tähtäimessä toimivampi julkisen sektorin IT
Miten julkinen sektori siis voi onnistua paremmin IT-hankinnoissaan? Packalén sanoo riskien olevan merkittäviä.
”Käytössä olevat tietojärjestelmät ja arjen vaatimukset ovat hyvin vaihtelevia. Uudistukset voivat mennä pahasti pieleen. Käyttöönottoprojektien hallinta on korostuneen tärkeässä roolissa.”
”Meidän roolimme on kilpailuttaa markkinoilta parhaat ratkaisut ja ylläpitää luotettavaa kumppanuussuhdetta. Digitalisointi ja tekoälyn hyödyntäminen vähentävät manuaalista työtä niin asiakkaalla kuin palvelukeskuksessakin. Kaikki on kuitenkin lopulta aina yksilöiden tekemistä ja johtamista. Muutoksessa ihminen ratkaisee”, Kortelainen toteaa.
Visman Mäntylä painottaa valmisohjelmistojen mahdollisuuksia työyhteisöjen arjen helpottamisessa. Tapa teettää räätälöityjä ratkaisuja on arvokas ja riskialtis. Myyntipuheissa ratkaisuaskartelu toimii moitteetta, mutta ostajan kannattaa tehdä taustatutkimusta.
”Todellisuus avautuu parhaiten organisaatioilta, jotka käyttävät ohjelmistoja arjessa. Kannattaa tiedustella kokemuksia suoraan asiakkaalta: vertaistodistukset kertovat paljon”, Mäntylä sanoo.
Keskeistä on aito kumppanuus. Sitä on vaikea kuvata, sillä sen ydintä ei voi kirjata sopimukseen. Silti se ratkaisee yhteistyön toimivuuden. Hyvän kumppanin kanssa asiointi tapahtuu ihmiseltä ihmiselle.
”Henkilökohtainen suhde hyödyttää asiakasta – ja julkisella sektorilla lopulta myös yhteiskuntaa. Suhteen eteen on ilo tehdä töitä”, Mäntylä summaa.
Lisätietoja
Juha Mäntylä, toimitusjohtaja, Visma Public Oy, +358 400 406 767
Salli Kortelainen, toimitusjohtaja, Meita, +358 40 672 0774
Anna-Kaisa Packalén, toimitusjohtaja, Provincia, +358 50 353 2390
Meita
Meidän IT ja talous Oy — tuttavallisesti Meita — on monipuolinen ja luotettu ICT‑, talous- ja henkilöstöhallinnon palvelujen kumppani. Meitan tehtävänä on toimia asiakkaansa työpäivän taustavoimana ja vapauttaa hänen aikansa olennaiseen. Panostamme Meitalla asiakaslähtöiseen palveluun ja avoimeen yhteistyöhön. Omistaja-asiakkaitamme ovat Etelä- ja Pohjois-Karjalan sekä Etelä-Savon kunnat, kaupungit, kuntatoimijat ja hyvinvointialueet.
Provincia
Tarjoamme asiantuntevia ja laadukkaita henkilöstö- ja taloushallinnon palveluita julkishallinnon yrityksille ja yhteisöille. Meillä työskentelee 130 henkilöstö- ja taloushallinnon ammattilaista. Kehitymme jatkuvasti siinä mitä teemme ja kehitämme palveluitamme paremmiksi asiakkaidemme tarpeiden mukaan. Meillä asiakkaan ääni kuuluu ja työmme on ihmisten välistä.
Provincia Oy on yhdeksän kaupungin ja kunnan, Päijät-Hämeen hyvinvointialueen, Koulutuskeskus Salpaus -kuntayhtymän sekä Päijät-Hämeen liiton omistama palvelukeskus.
Visma Public
Visma Public on suomalainen yritys, joka tarjoaa organisaatioille oikein mitoitettuja talous-, palkka- ja henkilöstöhallinnon ohjelmistoja sekä asiantuntijapalveluja. Visma Public vahvistaa suomalaisten organisaatioiden toimintaa tehostamalla kriittisiä toimintoja älykkäiden ratkaisujen ja laadukkaiden palveluiden avulla. Ohjelmistot sujuvoittavat ja automatisoivat hallinnollisia töitä, kehittävät liiketoimintaa ja tukevat tiedolla johtamista. Visma Public työllistää Suomessa yli 170 asiantuntijaa ja toimipisteet sijaitsevat Helsingissä, Tampereella ja Jyväskylässä. Taustalla on ketterä pohjoismainen ohjelmistotalo Visma, joka työllistää Suomessa 1500 ja maailmanlaajuisesti 15 000 asiantuntijaa.
Visma
Visma on johtava liiketoimintakriittisten pilviohjelmistojen toimittaja, jonka liikevaihto oli 2,06 miljardia euroa vuonna 2022. Vismalla on 15 000 työntekijää ja 1,6 miljoonaa asiakasta Euroopassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Rakennamme toimivampaa yhteiskuntaa yksinkertaistamalla ja automatisoimalla kaikenkokoisten yritysten ja organisaatioiden työtä.
Suomessa yli 1400 Visman asiantuntijaa auttaa asiakkaita sujuvoittamaan liiketoimintaansa. www.visma.fi